Kuidas meie autojuhi ametikoolitus järjest väärtuslikumaks muutub?

02.01.2018

Kuidas meie autojuhi ametikoolitus järjest väärtuslikumaks muutub?

Nii palju tegemist, kui 2017 aastal pole meil varem olnud. Käed ja jalad on sõna otseses mõttes kogu aeg tööd ja tegemisi täis olnud, aga samas oleme ka puhata saanud. Puhkused tuleb lihtsalt kalendrisse kirja panna ja ära teha – see on püha 😊

Teen siia blogi stiilis ülevaate meie praegustele ja tulevastele klientidele  ja õpilastele meie tegemistest ning olulisematest sündmustest 2017 aasta teises pooles. Varasematest tegemistest, kuni 2017 aasta juunini, saab lugeda siit artiklist.

Me soovime kutseliste autojuhtide koolitustaseme Eestis viia täiesti teisele tasemele kui seni ning pakkuda võimalikult paljudele veoautojuhtidele ja bussijuhtidele täiesti uut koolituskogemust – eriti mis puudutab iga 5 aasta järel kohustuslikke 35-tunniseid täiendkoolitusi.

Koolituste arendamine on pidev töö ja puudutab eelkõige koolitajate arendamist ning uute õppemeetodite väljatöötamist, aga ka oma pädevuse testimisi erinevatel üritustel, artiklites ja loengutes. Seda on saadud teha küllaga. Ja mis põhiline – meid kannustab edasi positiivne tagasiside meie õpilastelt – me ei saa enam alla anda – on vaid tee edasi!

Juuli 2017

Rolla skandaal

2017 II poolaasta hakkas suure pauguga meie valdkonnas, kus kriminaalpolitsei võttis kinni autojuhtide ametikoolitusi pakkuva OÜ Rolla juhid, ka Pärnust. Nimelt väljastasid nad ametikoolituse tunnistusi autojuhtidele nii, et need tegelikult koolitusel kohal ei käinudki. Loe siit…

Pikalt ei hakka ma siin peatuma, kuid pettused, võltsimised ja susserdamised on kutseliste autojuhtide koolitusvaldkonnas olnud väga pikka aega (olen seda ise kõrvalt näinud) ja see on nn avalik saladus ja kõigile teada. Nende tekkimise peamiseks põhjuseks ongi minu arust see, et koolituste kvaliteet on kehv ning keegi ei tahagi sinna aega raiskama minna. Autokoolid lihtsalt ei arenda ei koolitajaid ega õppe sisu, sest nad arvavad, et autojuhid peavad ju nagunii kohustuslikus korras tulema – nii lihtne see ongi. Viie aasta pärast, kui vaja tagasi tulla, on klassi eest täpselt sama õpetaja, täpselt sama jutt ja slaidid ja ei midagi uut. Milleks? Nii otsitakse lihtsamaid võimalusi kohustuslik koolitus kohal käimata läbida ja kutsetunnistus ARK-is ära vormistada. Loogiline.

Üleüldiselt on aastaid autokoolide kätte mängitud kutseliste autojuhtide ametikoolituse tase niivõrd madalaks kukkunud (tagasiside autojuhtidelt, ettevõtetelt, politseilt), mis sundiski meid 3 aastat tagasi asja käsile võtma ning uut ja värsket lähenemist valdkonda tooma. 2014 aastal kirjutatud artiklist Ametikoolitus – kas tüütu formaalsus või kasulik investeering? saab meie toonaseid mõtteid lugeda.

Meie soovime autojuhtide koolitusmaailma muuta ja pakkuda autojuhile sellist koolitust, kuhu on soov tagasi tulla ning kulutatud aeg ja raha on autojuhi või firma jaoks kasulik investeering, mis hakkab tulu tooma. Väga paljud on seda juba kogenud.

Koolitused venekeelsetele autojuhtidele

Pildil: Koolitaja Vitali Nester viib läbi digitaalse sõidumeeriku praktikat. Autojuhtide sõnul on see nende jaoks täiesti esmakordne koolitus, kus nendega keegi reaalselt tegeleb, õpetab ja austab.

Kui Eesti kutselised autojuhid on veel kuidagi teatud infoväljas, siis venekeelsed autojuhid on jäetud täielikku info ja õppesulgu. Kogesime seda ca aasta tagasi läbi viidud 35-tunnistel täiendkoolitustel, mida vene autojuhtidele tegime. Sõidumeerikute ja koormate kinnitamise osas oli neil „täiesti tume maa“. Siis sai selgeks, et peame tegutsema. Hakkasime välja töötama täiesti uusi õppemeetodeid ka neile. Juulis oli see valmis ning nüüdsest igal kuu Tallinnas ning aeg-ajalt ka mujal Eestis pakume vene keelt kõnelevatele autojuhtidele täiendkoolitust ja ametikoolitust, mille keskmes on digitaalne sõidumeerik, autojuhi töö- ja puhkeaeg, koormate kinnitamine ja teised meie kompetentsid. Koolitajana annavad oma panuse uue aja tegijad Vitali Nester, Vladimir Sillaste ja mina (Lenno Põder). Muutused on silmnähtavad – esialgu tusased ja turris autojuhid, kes arvavad, et peavad jälle mingit mõtetut jura kuulama (nad ise ütlevad seda hiljem),  lahkuvad viimasel õppepäeval õnnelike käepigistuste saatel ning neist on saanud motiveeritud autojuhid – raudselt targemad, enesekindlamad ja rahulolevamad, kui tulles. Ja koolitusgrupid on põnevad – igas grupis on mõni ukrainlane, venelane, moldovlane, lätlane või eesti venelane – tee või anekdoot.

Kuna oleme venekeelsete koolitustega alles alguses, siis see on valdkond, mis on meie prioriteediks ka lähiaastatel ning juba varsti on tulekul uusi ja põnevaid asju vene autojuhtidele.

„On The Road Again 2017“ – Soome-Rootsi töö 25 meetrise autorongiga

Meie olulisemad seisukohad on: kutseliste autojuhtide koolitaja peab ka ise olema sama „elu elanud“; Koolitaja ei tohi olla teoreetik; Koolitaja peab oskama seostada nii teooriat kui ka praktikat; Koolitaja peab aru saama kutselise autojuhi töö olemusest. Kui seda ei suuda, siis ei tasu koolitada!

Kuidas üldse on võimalik koolitada veoautojuhte, kui ma alustan koolitust sõnadega – „Tere, ma pole kunagi veoautoga sõitnud, ma ei tea mida see elu tähendab ja ega tegelikult ei huvita ka. Aga teoorias olen ma kõva. Hakkame nüüd seadust maha lugema.“ Mis mulje see siis õpilasele jätab? Selline asi ja suhtumine olgu minevik!

Meie koolitajad on alates 2014 aastast käinud ise veoautodega Euroopas kaupa vedamas eesmärgiga saada võimalikult palju kogemusi meie kliendi elust ning need kogemused integreerida meie õppeprotsessi sisse. Selja taga on Šveits, Poola, Hispaania, Prantsusmaa, Saksamaa ja Norra. Nüüd siis 2017 juulis midagi veelgi huvitavamat – 25-meetrise autorongiga Soome ja Rootsi vahele Schenkeri tööd tegemas. 25-meetrisega saab ainult Skandinaavias tööd teha. Euroopasse nii pikki masinaid ei lubata.

Igatahes aukartus eesootava ees oli suur, kuid me saime hakkama. Saime hakkama sellega, et ei jõudnud laadimiskohtadesse õigel ajal, et jäime planeeritud laevast maha, et töö- ja puhkeaeg läks „lõhki“, et lõhkusime auto tagaukse ära ja nii edasi. Kuid saime rikkamaks selle võrra, et saime proovida jälle uut masinat, haagist, tagurdamist rampadesse, suhtlemist uute logistikute ja tööandjaga (Aurelicom), kohtasime teisi kolleege nii parklates, laeval kui terminalides, vedasime, kinnitasime ja laadisime erinevaid kaupasid ning elasime kabiinis toredat kaugsõiduautojuhi elu. Igal pool kohtasime ka oma „õpilasi-kolleege“ meie koolitustelt. See oli jälle üks väärtuslik kogemus, mis kandub edasi meie tuleviku koolitustesse.

Hing ihkab jälle tagasi „on the road again“. Vaata suurt pildigaleriid siit…

Veoseohutuse õppehaagise ost

2017 aasta teemade osas meie jaoks olnud tõeline veoseohutuse aasta. Mis on veoseohutus? Kõik veoautojuhid veavad kaupasid – koormaid. Koormad peavad olema korralikult kinni ja pidama vastu järskudele pidurdustele ja pööretele. Nii lihtne see ongi. Ometi on see autojuhtide koolitustel teema nr 2 (esimene on töö- ja puhkeaeg), mida ikka ja jälle esile tõstetakse, et seda on vaja käsitleda. Päris nii ikka ju ei ole, et keegi koormaid ei kinnita. Rihmad, tõkised jne on kasutusel, kuid kas neid on piisavalt ja õigesti rakendatud – selles on küsimus. Üldjuhul võib öelda, et meie autojuhid kinnitavad koormaid küll, kuid lootuses, et midagi ei juhtu. Sujuv kiirendus ja pöörded ei avalda koorma liikumisele eriti mõju ja nii jõuavad rasked koormad ka minimaalse (tavapärase) kinnitusega kenasti kliendi juurde. Aga ÄKKPIDURDUS või ÄKKPÖÖRE! Siis tekivad suured jõud, mida me ei suuda ette kujutada ning koormad hakkavad lihtsalt lendama.

Et seda kõike rohujuure tasandil autojuhtidele selgitada ning lihtsaid ja õigeid kinnitusvõtteid harjutada ostsime 2017 suvel täiesti uhiuue Schmitz Cargobull XL poolhaagise, mida kevadel Saksamaal tehases vaatamas käisime. Investeering Eesti autojuhtide koolitusturule oli meeletu. Ehitasime selle meie jaoks veelgi sobilikumaks ja töö võis alata. Sellega on lausa fantastiline õpetada liikumise füüsikat, teha katseid ning rakendada erinevaid koormate kinnitamise viise. Oma haagise ostu pisiku pani meile sisse osalemine 2013 aasta sügisel Saksamaa ühe parima koormate kinnitamise koolitaja Thomas Döhleri koolitusel Kehtnas, kus viidi läbi tõeliselt arusaadav, lihtne ja praktiline koolitus. Samal ajal koolitas Thomas Döhler ka Eesti Politseid koormate kinnitust kontrollima. Aga kes koolitab autojuhte? Oli kohe meie küsimus… Samasugust koolitust tahtsime ka meie tulevikus oma klientidele pakkuda. Ja nüüd on see siis reaalsus. Meie haagisel on lisaks võimalik kasutada 95% Schmitzi veoseohutuse tehnoloogiast. Vaata pildigaleriid koolitustest siit…

Seadused karmistuvad ja koormate kinnitamise temaatika muutub järjest rohkem aktuaalsemaks. Vedaja ning ka kaubasaatjate vastutus koormate laadimise ja kinnitamise osas suureneb, kui uus autoveoseadus 2018 aasta suvel rakendub.

Poolas koolitusel – töö- ja puhkeaeg

Juuli lõpus veetsin paar päeva taaskord Poolas ilusas linnas nimega Bielsko Biala. See asub lõuna-Poolas Krakowi all Tsehhi piiri lähedal. Lähedusse jäävad veel Zakopane ja Auschwitzi koonduslaager, kus eelmistel kordadel käies on ka käidud. Auschwitz jättis paar aastat tagasi tükiks ajaks hinge sellise kurva ja kaastundlikku tunde, et mis õudusi Hitleri ajal ikka kõike tehti…

Bielsko-Bialas asub firma Inelo, mis toodab TachoScani tarkvara, millega teevad töö- ja puhkeaja kontrolle 15 riigi politseid ja muud inspektsioonid. Samuti Eesti Politsei ja Tööinspektsiooni inspektorid. Meie firma Ametikoolitus OÜ-l õnnestus 2013 väikese telefonikõne peale hakata selle Tarkvara esindajaks Eestis ja Inelo koostööpartneriks. Nüüd siis olemegi nendega tihedalt seotud, mille üle oleme väga õnnelikud. Aitame ka kohalikku inspektsiooni programmiga seotud küsimustes. Igal aastal ca 2-3 korda käime Poolas ennast ise koolitamas kõikvõimalike töö- ja puhkeaja alaste küsimuste alal. Viimasel ajal on aktuaalsemaks muutunud miinimumpalk Euroopas ja iganädalaste puhkeaegade veetmine sõidukis. Soovisingi seekord teada, et kuidas teised riigid asju ajavad ning mida peaks teadma ka Eesti autojuhid ja ettevõtted. Seda kõike kuuleb meie koolitustel. Võiks öelda enda kohta, et inimene õpib kogu elu ja kus veel oleks ennast hea targaks teha, kui inimeste juures, kes ligemale 15 riigi kontrollijaid koolitavad. Minu arust on Inelo üks Euroopa usaldusväärsemaid ja parima töö- ja puhkeaja ning sõidumeerikute kompetentsiga firma. Samuti on nad käinud Eesti Politseid ja Inspektsiooni koolitamas 2014 ja 2016 aastal. Ja nad on meie sõbrad 😊 Nii saame teada erinevate riikide tõlgendusi reeglitest ja hoiakuid ning seda kõike võib usaldusväärselt autojuhtidele meie koolituse ajal edasi rääkida.

Poola koolituste põhirõhk läheb erinevate reeglite joonistamise peale. Nii katsetan mina seda, kuidas suudan poolakatele asjad lahti seletada ning siis omakorda nemad selgitavad omamoodi. Niimoodi see õppimine meil käib. Ja seda kõike juba annangi edasi meie ametikoolitustel autojuhtidele.

August 2017

Veoseohutuse koolitus „Train to Trainer“ Saksamaal

Augusti alguses käisid meie koolitajad Priit Lilleorg, Vitali Nester, Vladimir Sillaste ja mina (Lenno Põder) Saksamaal spetsiaalselt meie jaoks tellitud kahepäevasel veoseohutuse koolitusel, mis mõeldud just autojuhtide koolitajatele. Koolitajaks oli seesama meie suur eeskuju 2013 aasta Kehtna koolitusepäevilt Thomas Döhler (koolitanud ka Eesti Politseid) ning tema partner koormate kinnituse koolitusekspert Cristian Rennie. Haagis oli meil olemas tipptasemel ja nüüd vajasid ka teadmised tippu viimist, et siis vingeid tegusid Eestis hakata tegema. Koolituse sisu osas andsime oma nägemuse neile kevadel ette ning nii sai ettvalmistuseks aega piisavalt. Varasemalt olime juba kõiksugu veoseohutuse koolitused läbinud. Näiteks oleme õppinud Eesti veoseohutuse guru professor Jüri Suursoo käe all ning Saksamaal 3G veoseohutuse kometentsikeskuses professor dr. Werner Schmidt-i käe all aga ka vaadanud, kuidas Priit Tuuna oma koolitusi teeb. Vundament oli all. Kuna Eesti selle ala spetsialiste on väga vähe, siis vaatamegi piiri taha rohkem.

 „Te olete hullud peast“ – oli kohe esimene asi mida me Saksa koolitajatelt kuulsime. Mis mõttes? „Mitte keegi ei võta asja nii tõsiselt kui teie ja keegi ei kuluta nii suuri summasid raha enda arendamisele, kui teie!“ – öeldi meie kohta. Iseenesest oli ju seda hea kuulda, aga jah sellele koolitusele kulutasime tõesti kokku 5-kohalise summa eurosid + eelnevalt oli soetatud ulmelise summa eest tuttuus haagis ja veel 100 muud tegevust. Pole mõtet mõelda. See on kõik Eesti riigi hüvanguks – olime missioonitundelised ja optimistlikud.

Ja siis algas kaks päeva kestev protsess, mis meie ajudesse ja videokaamerasse Saksamaa kõrgeltarenenud veoseohutuse maailma saladusi hakkas salvestama. Pidime selle teadmuse kõik siia Eestisse tooma. Sellest kõigest aga kuuleb ja näeb meie 35- ja 70-tunnistel ameti- ja täiendkoolitustel lähemalt. Klapp oli meil koolitajatega nii hea, et me tundsime, et nemad on seal Saksamaal justkui nagu meie koopia ja nii saime endale tõeliselt tasemel koostööpartnerid ja sõbrad, kelle käest abi ja nõu küsida, kui omal juhe kokku jookseb.

Albert Einstein ütles kunagi „Tõeliselt hull peast on see, kes teeb kogu aeg ühte ja sama tegevust ja loodab sealjuures, et midagi muutub“.

TRUCKFEST 2017 – veoseohutus ja töö- ja puhkeaeg

TruckFest on Eesti Kutseliste autojuhtide kutsemeistrivõistlus, mille parimad saavad osaleda rahvusvahelistel autojuhtide võistlustel. Meile sellised asjad meeldivad ja nii ka panustame omalt poolt, et üritus oleks mitmekesisem. 2015 aastal, kui meie olime sel üritusel esimest korda, olime väljas sõidumeerikute praktikabaasiga, kuid sel aastal oli meil lisaks ka juba uus ja vinge veoseohutuse õppehaagis, mille jõudsime viimasel minutil ka vajalike vahenditega ära sisustada. Schön Transpordist saime ninad nagu eelmiselgi aastal. Kahe poolhaagisega moodustasime omaette hoovi, kus siis endi tegemisi esitlesime ja kõikidele soovijatele ka sõidumeerikute kasutamise, töö- ja puhkeaja reeglite ja koormate kinnitamise nippe jagasime. Oli väga töökas ja mõnus päev, mis lõppes mõnusa äraolemisega, sašlõkiküpsetamise, suure paduvihmaga ning Kukerpillide ja Metsatöllu kontserdiga. Jäime ööseks.

Rahvast oleks võinud olla rohkem ja üldse võiks olla mingid ägedad suvepäevad kutselistele autojuhtidele, kus oleks tore olla, saaks võistelda, suhelda ja lihtsalt puhata. Meie oleksime igatahes valmis toetama üht eelarvamustevaba ja sõbralikku üritust. Kes võtakse asjaajamise?

AUTOSERT – uus bränd autojuhtide koolitusmaailmas

Augusti keskel samal ajal Truckfestiga lansseerisime ehk tulime välja oma uue brändiga AutoSert ja muutsime nime ka Sakslaste eeskujul kompetentsikeskuseks ehk siis AutoSert Kompetentsikeskus. Ettevõtte juriidiline nime jäi samaks – Ametikoolitus OÜ. Miks me seda tegime? Vist seetõttu, et eelmine nimetus Ametikoolituse Keskus oli liiga üldine. Olgugi, et kutselistele autojuhtidele on sõna „ametikoolitus“ tuttav just perioodilise 35-tunnise täiendkoolituse näol, siis eristuvat mõju sel sõnal ei ole. Tihti aetakse meie nime segamini kellegi teise omaga. Oli isegi juhus, kus üks autojuht, kellele meid soovitati, tahtis meie juurde Tartusse koolitusele tulla kui sattus ikkagi teise juurde. Ei jäänud talle vist nimi hästi meelde, sest „ametikoolitust“ teevad ju kõik. Nii ta läkski teise koolitaja juurde, kes tuleb välja, et ennast meie kodulehelt võetud sarnaste lausetega reklaamib (aga see selleks) ja ennast maailma parimaks peab (aga see ka selleks)- ja selles pettus. Hiljem käis autojuht meie juures ikkagi koolitusel ära ja ütles, et ta ei saanud grammigi targemaks seal ning mõtles juba koolitusel olles, et see siis ongi see uus tase, mida nad välja reklaamivad – nõrk. Taolisi juhtumeid on olnud veelgi ja me mõtlesimegi luua veidi eristuvama brändi, mida edasi arendada. Eks näis, kuidas läheb.

Olgu siis öeldud, et AutoSert Kompetentsikeskusesse tasub pöörduda siis, kui teemaks on:

  • Autojuhi töö- ja puhkeaeg, digitaalne sõidumeerik
  • Veoseohutus – koormate kinnitamine
  • Ecodriving ja liiklusohutus
  • Tööohutus

Kõiki neid valdkondi me arendame pidevalt edasi ning need saavad põhjalikku käsitlust meie koolitustel, mis on mõeldud:

  • Kutselistele autojuhtidele – perioodilised ameti- ja täiendkoolitused
  • Logistikutele, transpordifirma juhtidele, veokorraldajatele – erikoolitused
  • Tõstukijuhtidele – tööohutusalased koolitused

Ja kui klient valib oma koolituskohaks AutoSert Kompetentsikeskuse, siis võib ta kindel olla, et:

  • Koolitustes on palju praktikat ning need on huvitavalt sisustatud
  • Koolitajad on energilised, positiivsed ja abivalmis suhtumisega
  • Koolitajad teevad ka ise seda tööd, mida meie õpilased
  • Õpitavad teadmised ja oskused on kaasaegsed ning õppemeetodid innovaatilised

Facebookis on meil nimi siiani Ametikoolituse Keskus, sest seal pole nii lihtne nime muuta. Aga proovime.

Saint-Gobain´i klaasitehase eriprojekti ettevalmistus

Aasta jooksul teeme 4-5 suuremat eriprojekti – koolitust. Need on kõik sellise suurema ettevalmistusega tööd, kus teeme katseid, filmime, intervjueerime ja mida kõike veel, et koolitusest saaks võimalikult sihitud ja tulemustele orienteeritud teenus. Nüüd, kus veoseohutus on meil kasvanud üheks arvestatavaks valdkonnaks autojuhi töö- ja puhkeaja ning digimeerikute kõrvale, julgeme ka selles vallas ette võtta spetsiaalseid projekte. Esimese suurema erikoolituse tegime Saint-Gobain klaasitehasele, mis asub Tartus. Klaas. Mnjaa. Kohe sellise asja otsa. Pole hullu – teeme ära!.

Aga enne vaja kõvasti teooriaga tegeleda, et koolituse ajal häbisse ei jääks. Saint-Gobaini tulekul koolitusest olid ajendatud ka Saksa veoseohutuse korraldamine ning sealt saadud vastustele püüdsime koolituse üles ehitada. Et aga kontrollida mõnda teooriat viisime enne koolitust läbi ka äkkpidurduse katsed, et vaadata, kas teatud kinnitusviisid peavad või mitte. Katsed andsid südamerahu koolitusel kindla peale välja minna. Alpter Grupist saime veoka ja haagise ja nina ning Rain AS-ist alused, millest ehitasime esiseina. Ja katsed võisidki alata. Terve päev läks ära. GoPro kaamera filmimas, Priit kõrval filmimas ja mina roolis. Firma töötajad suure huviga meie tegemisi jälgimas ja juba tulekul koolituse jaoks vaimu sättimas. Katsed tehtud läksime väsinuna kuid paljude uute mõtetega koju. Sügisel toimuvad koolitused.

Töö- ja puhkeaja korralduse koolitus vene transpordifirmadele Narvas

Augusti lõpus saia Narvas transpordifirmadele tehtud koolitus „Töö- ja puhkeaja korraldus transpordifirmas.“ ja seda vene keeles. Tahame, et ka vene keelt kõnelevad transpordifirmade töötajad saaksid rohkem teadmisi ja oskusi, kuidas luua oma firmas toimiv töö- ja puhkeaja korralduse süsteem. See hõlmab endas seaduses kirjeldatud nõuete täitmist, mis tundub keeruline, kuid tegelikult on lihtne. Tööinspektor võib seda kõike kontrollima tulla. Meie aitame ettevõtet. Meie koolitaja Vitali Nester ja mina oleme vene firmade jaoks alati olemas. Lihtsamalt öeldes tuleb firmal tegeleda 4 asjaga: a) koguda ja arhiveerida autojuhi töö- ja puhkeaja andmed vähemalt üheks aastaks, b) teostada andmete põhjal analüüsi, c) tegeleda võimalike probleemidega (rikkumised, jne) ning d) juhendada töötajaid töö- ja puhkeaja reegleid ja sõidumeerikuid õigesti kasutama. See on kõik meie teema ning üks meie suurimaid kompetentse.

September 2017

Kutselise autojuhi ametikoolitus alustajatele – praktikapäevad

Alustavad autojuhid peavad täna läbima 70-tunnise ametikoolituse. Meil on koolitusel ka praktikapäevad, kus saab korralikult sõidumeeriku läbi proovitud ja muidugi nüüd ka koormate kinnitamise asjad läbi proovitud ja seda eraldi välipraktika päeval. Praktikabaas asub meil Paikusel Jonex Transpordi territooriumil. Seal on alati meie jaoks olemas haagis ja nina. Nüüd kasutame oma haagist ja jutt ei taha kuidagi enne pimedat lõppeda 😊 sest tänu meie uue õppehaagisega lihtsalt on nii palju rääkida. Praktikapäevad muutuva tänu sellele järjest sisutihedamaks ja tulevikus peame tõenäoliselt laiendama praktikapäevade arvu, et anda alustajatele rohkem ka poolhaagisega sõidukogemust.

TachoScan tarkvarakoolitused ettevõtetele

Kuna on olnud töine aasta, siis TachoScani koolitused firmadele olin vahepeal unarusse jätnud. Nüüd aga võtsin sügisel taas härjal sarvist ja hakkasime neid uuesti tegema. TachoScani programmi kasutavad paljud firmad autojuhi töö- ja puhkeaja korralduse pidamisel. Sellega saab autojuhi rikkumisi vaadata ning ca 95% Tööinspektsiooni jaoks vajalikest nõuetest täita. Teen neid koolitusi tasuta, sest ei tihka inimestelt toote kasutamise õpetamise eest raha võtta. Tulgu nad vaid Pärnusse. Sügisel sai koolitust tehtud ka Tartus. Edaspidi katsun ca paari kuu tagant jälle koolituse teha, sest programmi kasutamisel tekib küsimusi ja üht-teist on ikka vaja juurde õppida ka.

Meie ametikoolitustel analüüsin ma ka kõikide soovijate juhikaarte ja ausalt öeldes pole rikkumised kuhugi kadunud. Küll aga on enamasti probleemid samad, mis Tartu, Tallinna, Pärnu ja Saaremaa meestel. Ainult vene meestel on rikkumisi palju rohkem 😊.

Ametikoolitused Tallinnas, Tartus ja Pärnus – iga kuu regulaarselt

Olgu siia vahepeale ära öeldud, et kõigest sellest, mida me ise õpime, arendame ja loome, saavad kutselised autojuhid osa meie 35-tunnistel perioodilistel täiendkoolitustel ja 70-tunnistel ametikoolitustel alustajatele. Koolitusi teeme iga kuu Tallinnas, Tartus ja Pärnus, kuid vahel ka mujal Eestis. 35-tunnine täiendkoolitus tuleb autojuhil läbida iga 5 aasta järel ning selle minimaalne kestvus on 4 päeva (nii on seadus tehtud). Kõik need 4 päeva lendavad aga kiirelt, sest meil on sisu ja lugusid, mida rääkida, arutada ning asju mida ka 30 aastat rooli keeranud autojuht kindlasti õpib. Uusi asju lihtsalt on nii palju ja see on kõik nii põnev. Arendame koolitusi pidevalt ning pole mingit probleemi uue ja värske sisu osas, kui vähem kui 2 aasta pärast hakkavad esimesed õpilased meie juurde tagasi tulema. Olete oodatud ja võtke kõik sõbrad ka kaasa 😊.

2017 aastal osales meie autojuhtide koolitusel üle 1000 inimese.

Ametikoolitus Kuressaares

Septembri lõpus toimus ametikoolitus Kuressaares. Seal on plaan teha koolitusi 2-3 korda aastas, et kohalikud inimesed ei peaks koolituse järgi kuskile kaugele sõitma. Koolitus oli fantastiline. Inimesed oli fantastilised. Üks tuli lausa Ida-Virumaalt Kuressaarde 😊 . Kui küsisime, et miks, siis oli vastus, et ta soovis saada korralikku eestikeelset koolitust. Ja just ajaliselt sobiski Kuressaare. Olime täisvarustuses ja kogu tiimiga kohal. Emotsioone oli palju ning töö polnud lihtne. Kuna tegime ühe osa koolitusest Kuressaare Ametikooli aulas, siis sealse viimase lõppakordi tegime klaveril.

Oktoober 2017

Tõstukijuhi koolitused alustajatele

Mõned korrad aastas teeme tõstukijuhi baaskoolitust, mis on mõeldud täiesti alustavatele tõstukijuhtidele, kellel varasem kogemus puudub või on see saadud vene ajal. Nüüd on aga kaasaegsed tõstukid ladudes kasutusel ning rõhuasetused on vana ajaga võrreldes kõvasti muutunud. Baaskoolitus kestab 10 päeva ning seal saab vähemalt 5-6 erineva tõstukiga õppida. See on tõeliselt hea koolitus just neile, kel kogemus puudub. Meil on Tallinnas spetsiaalne praktikabaas, kus keegi meid ei sega ja saame rahulikult harjutustele keskenduda. Selle aja jooksul saavad nad kõik vajalikud teadmised ja oskused, mis ühel korralikul tõstukijuhi on vaja. Koolituse lõpus toimub eksam ning seejärel saavad osalejad kätte tunnistused ja sertifikaadid, mis kehtivad ka rahvusvaheliselt.

ABB AS eriprojekt tööohutuses

Oktoobris viisime ABB-le läbi tööohutuse eriprojekti ca 400-le inimesele. Enamjoalt vene keeles. Paar aastat tagasi tegime neile ka spetsiaalse videokoolituse laoinimestele. Seekordne projekt oli ka meie koolitajate jaoks põnev väljakutse, sest korraga pidi esinema üle 100-le inimesele. Tegime koolituse taas põhimõtteliselt nullist. Nullist tegemine meile meeldib, sest siis saab fookuse kõige paremaks sihtida ja kasutegur on kõige suurem. Asja mõte oli selles, et inimeste ohuteadlikkus ajaga langeb. Kui õnnetusi ei juhtu, siis arvataksegi, et kunagi ei juhtu. Siis aga hakkab juhtuma, kui ollakse liiga enesekindlat. Inimest on vaja aeg-ajalt „üles äratada“ ja selle koolitusega me seda ka tegime. Formaat tuli äge ning saime siit tulevikuks palju uusi ideid, kuidas kaasaegseid ohutuskoolitusi võiks edasi arendada.

ADR koolitused koos Tõnu Mägiga

Tõnu Mägi on meie arust üks Eesti pädevamaid ADR-i ehk ohtlike ainete veo koolitajaid. Me teeme temaga koostööd ja pakume oma klintidele nii ADR koolitusi, sest paljudel autojuhtidel on ADR tunnistust vaja. Alati kui mõnest firmast keegi midagi minult ADR-i kohta küsib, siis kas uurin selle vastuse välja Tõnu käest või siis suunan otse tema juurde. Vastuseta pole minu teada keegi jäänud.

ADR koolitused toimuvad iga kuu Tallinnas ning teeme neid eesti ja vene keeles. 

Ametikoolitus Rakveres

Oktoobris tegime autojuhi ametikoolituse ka Rakveres sealses Ametikoolis. Esimesel koolitusel oli kohal 10-kond autojuhti ja meile sellest stardiks täiesti piisas. Rahvas oli tore ning õpihimuline. Rakveres on kavas hakata tegema koolitusi ca 2-3 korda aastas, et ka sealtkandi rahvas saaks meie tegemistest osa.

Järgmine koolitus kevadel 2018. Jälgi kalendrit siit…

November 2017

Tööd on palju, kuid leidsime aega ka muudeks tegemisteks.

Logistika konverents Tallinna Loomaaias

14 novembril toimus 19. Logistika Aastakonverents „Pakendamine ja kauba teekond“. Meie teema. Otsustasime, et lähme firmadele tutvustama oma tegemisi ja levitama infot, et Eestis keegi tegeleb tõsiselt veoseohutusega ja me oleme valmis koostööks, koolitusteks ja kõigeks muuks, mis sellel teemal vaja. Kuna kohal olid peamiselt tööstus ja logistikafirmad, siis meid eriti keegi ei tundnud seal ja paljudele oli üllatus, et keegi midagi sellist „hullu“ teeb nagu meie. See oligi just hea, sest nii saime ju ennast ise tutvustada. Ajend sinna minekuks ja seal ennast tutvustamiseks oli see, et 2018 aasta suvel hakkab jõustuma uus autoveoseadus ning sinna on sisse kirjutatud ka kaupade saatja suurem vastutus.

Seega kaubasaatjad ehk tööstusettevõtted ja logistikafirmad peavad end rohkem hakkame kurssi viima koormate kinnitamise ehk veoseohutuse teemaga. Jäime sündmusega väga rahule ja see kulutatud aeg ja raha, mis me sinna alla investeerisime tuleb kindlasti kuhjaga tagasi, sest esimesed tööd on juba planeerimisel.

Hommikuseminar: Uus Autoveoseadus ja teekasutustasu suurendavad ettevõtete kohustusi ja vastutust.

22. novembril sõitsin Tallinnasse, et osaleda 149 eurot + km maksval kahetunnisel hommikuseminaril, kus tulevase autoveoseaduse kohta uut infot pidi saama. Meil ju vaja olla asjadega kursis, et seda ka siis autojuhtidele / transpordifirmadele rääkida. Kohal oli ca 20 inimest transpordifirmadest. MKM-ist oli Eda Rembel, kes siis tegi ülevaate tuleksul muudatustest, mis lõppkokkuvõttes tolleks kuupäevaks polnud ka veel 100% kindlad. Teekasutustasust rääkis Lauri Künnapuu samuti MKM-ist. Igatahes infot mingil määral sai, kuid midagi põrutavat ei olnud.

Hiljem kahetsesin, et oleks pidanud sõna võtma, et miks peame selle info eest nii palju maksma. Taolisi infopäevi või õigemini tundi (2h) peaks riik tegema kõigile tasuta. Rentima kuskilt ruumid ja kutsuma rahva kokku. Mina poleks julgenud sellist summat küll küsida nagu seal, aga vähemalt sain kogemuse. Meie anname sama raha eest 4 ennastsalgavat päeva ja teeme suuri investeeringuid ning tööd, et sisu oleks võimalikult kasulik osalejale. See ei tundu kuigi õiglane.

Igatahes tekkis sealt vimm, et hakkame ise tulevikus tegema selliseid infopäevi, kus lisaks üldisele teemadele pakume osalejatele ka konkreetseid õpetusi, milles on igapäevatööks reaalne kasutegur sees.

Detsember 2017

Järgmise aasta vingete asjade ettevalmistused ja koolitused käivad täie hooga.

Transpordi Infopäev vedajatele Toilas – vene keeles

12. detsembril tegime Toila SPA-s suhteliselt väikese etteteatamisajaga vene transpordifirmadele infopäeva, mis seekord oli tasuta. Mina ja Vitali Nester viisime selle läbi. Mõtlesime välja enda jaoks täiesti uue formaadi (vaata siit) ja ajendiks sai see, et infopäevad peavad olema võimalikult sisukad ja reaalselt kasulikud. Eks see vimm tuli sealt hommikuseminarilt. Tulevikus on meil plaanid, mida praegu rääkida ei saa, kuid soovime, et võimalikult paljud transpordifirmad saaksid kasulikku informatsioon oma tegevusvaldkonnas oluliste asjade kohta. Meie muidugi jääme oma kompetentside piiresse, milleks on autojuhi töö- ja puhkeaeg, miinimumpalk Euroopas, Veoseohutus jne.

Jäime infopäevaga ise väga rahule. Kava oli täpselt see, mis meeldis ka osalejatele ning ajakava 1 päev täpselt paras. Kokku oli 28 osalejat, mis on meie arvates päris hea tulemus. Ka osalejad jäid väga rahule, ning tulid hiljem rääkima, et just selliseid infopäevi on vaja ja jäävad juba järgmist ootama. Paljud tundsid huvi ka meie autojuhtide koolituste vastu, sest sealkandis sisuliselt see ei eksisteerivat ja käib althõlma sahkerdamine ametikoolituste tunnistustega.

Kuna saalis oli ka klaver, mida ma kindlasti seal mängida ei tahtnud, sest ei tahtnud hakata närveerima sassimineku pärast, siis ikkagi lõpuks kolleeg Vitali viskas kinda õhku ja osalejate mahitusel ma pidin oma loo klaveril ikka ära mängima. Läks õnneks. Vaid üks väike apsakas tuli sisse 😊.

Infopäeva osas arendame formaati tugevalt edasi ning teeme selliseid infopäevi varsti ka eesti keeles.

Lõpetuseks

Nagu loo alguses mainitud, siis 2017 oli meie jaoks töisem, kui kunagi varem. Kuid see on just see töö, mis meile meeldib ja mis toob meid hommikul rõõmsalt tööle. Kuna meie töö on seotud inimestega, siis pole see kunagi igav ja üksluine. Meie eesmärgiks on ise ennast arendada ning seeläbi tuua meie klientideni uusi ja huvitavaid teadmisi, mis aitab meie kliendi elu muuta paremaks.

Meeskond

Kui minult küsitakse meie töötajate kohta, siis ma saan 100%-lise kindlusega öelda, et nad on Eesti parimad. Me oleme efektiivne ja alati löögivalmis meeskond.

Kyllikki Hütti. Sekretär. Ära ei saa unustada ka seda, et kogu selle aja, kui meie, koolitajad, mööda Eestit ringi vurame, teeb suure taustatöö ära meie sekretär Kyllikki. Tunnistused, õppematerjalid, broneeringud, e-mailid ja 1000 asja veel, mida meile üldse ei meeldi teha… Ja ta saab sellega suurepäraselt hakkama. Hoiab firmal hinge sees ja üleüldse peab ikka üks naine ka majas olema.

Priit Lilleorg. Koolitaja. Oleme koos tegutsenud juba 10 aastat, kui kohtusime Pärnus autokooli päevil. Sattusin ta loengusse ja peale esimest loengulõiku sain aru, et ta on oma ala parim. Kes on ta loengutes olnud, see teab, mida ma siin mõtlen. Kes pole olnud, see võib mõelda midagi muud 😊

Vitali Nester. Koolitaja. Eestis pole ühtegi teist nii head venekeelset koolitajat kui Vitali. Meie valdkonnas. Mina ei tea igatahes. Ka temaga kohtusin aastaid tagasi nähes, et tal on suur empaatiavõime ning tema koolitusmeetodid olid kaasaegsed. Vene mehed lausa sulavad ta loengutes

Lenno Põder. Tegevjuht – koolitaja. Ehk mina. Genereerin. Loon. Suhtlen. Mõtlen. Oluliseks pean selget visiooni, kuhu tahame jõuda ning see tuleb meeskonnale edastada, et nad teaksid kuhu laev suundub ja et iga aerutõmme on lähemale kindlale eesmärgile.

Minu arust on kutselised autojuhid maailma parim sihtgrupp, keda koolitada, sest nad on väga motiveeritud õppima.

2018 aasta on alanud ja ma loodan, et see tuleb veelgi põnevam, kui 2017. Mitmed huvitavad projektid on meil töös ning peatselt saavad neist kuulma ka kõik teised.

Täname kõiki, kes meiega need aastad on koos olnud ning soovime kõigile edukat ja seiklusterohket uut aastat!

Lugupidamisega