Kontrollijatele tuleb esitada 56 päeva andmed - alates 31.12.2024
22.12.2024
Alates 31.12.2024 tuleb teeäärsete kontrollide käigus olla valmis kontrollijatele esitama 56 päeva töö- ja puhkeaja andmed. Kuni selle kuupäevani kehtib veel vana reegel 28 päeva. Seega kontrolliperiood pikeneb kaks korda.
Kui palju juhikaardid andmeid salvestavad?
Koolitustel oleme näinud, et ühe juhikaardi peal on töö- ja puhkeaja andmeid vabalt mitusada päeva. See sõltub sellest, kui palju tegevusi autojuhil päeva jooksul on ja kui palju seega mälumahtu ära kasutatakse. Autojuhtidel on see tööiseloomude tõttu erinev. 56 päeva andmeid on igaljuhul kõigil kaartide peal olemas.
Siiski tuleb meeles pidada ühte asja, mis on seotud justnimelt juhikaartide mälumahuga. Nimelt salvestavad vanemad juhikaardid riigisümboleid piiratud mahus, sest algselt oli vajadus 28 päeva andmete salvestamise järele. Kuid kui meile tekkis nõue, et ka riigipiiride ületamisel tuli hakata riigisümboleid sisestama, siis hakkas see osa juhikaardi mälust kiiremini täituma. Kui riigitähiste mälusektsioon saab täis kirjutatakse vanemad andmed uutega lihtsalt üle.
See võib tekitada probleemi, kus vanemate juhikaartide peal on töö- ja puhkeaja tegevused küll olemas 56 päeva kohta, kuid osa riigitähistest on puudu, sest riigitähiste mälumaht on täis ja tagumised sümbolid on ära kustunud. Riigisümbolite mälumaht vanematel kaartidel on 112 tk. Elame-näeme.
Juhikaartidelt tuleb andmed alla laadida ikka 28 päeva järel
Kaks reeglit on olnud päevade arvu osas sarnased: need on andmete esitamise kohustus ja juhikaartide andmete allalaadimise tähtajad, mis on mõlemad olnud 28 päeva. Siinkohal on vajalik igaks juhuks üle rääkida, et 56 päeva reegel hakkab kehtima ainult andmete esitamise kohta teeäärsetele kontrollidele ja see ei puuduta juhikaardi andmete allalaadimise tähtaega - see jääb ikka 28 päeva peale.
Väljätrükid peavad kaasas olema 56 päeva
Kui reeglite kõrvalekaldumiste korral on juht teinud väljatrükke, siis ka need peavad nüüd olema juhil kaasas 56 päeva ulatuses. Pärast 56-te päeva peaksid väljatrükid liikuma edasi ettevõtte arhiivi, kus neid tuleks säilitada ühe aasta jooksul Tööinspektsiooni võimalike kontrollide tarbeks.
Salvestuslehed kaasa!
Kettameerikuga sõitjatele on info samuti oluline, sest 56 päeva nõue kehtib ka neile. Seega kettada kaasa!
Mida politsei kontrollib ja millised on põhilised "rikkumised"?
Sõidumeerikute kasutamine on ajaga muutunud üha paremaks, ning professionaalsel autojuhil rikkumised üldjuhul puuduvad. Võrreldes näiteks 8-10-aastatagusega oli meerikuga seotud rikkumiste hulk väga suur, kuid täna - väike. Siiski tuleb üht-teist ette. Kõrvalekaldumisi tekib ikka seoses ootamatustega transpordiprotsessis või liikluses või siis tekivad sisse inimlikud vead meeriku kasutamisel. Need vähesed niinimetatud rikkumised, aga on maiuspalad politseinikele, kes kipuvad trahvikviitungi kiirelt välja kirjutama isegi siis, kui tegemist oli inimliku eksimusega. Aga kõik sõltub muidugi olukorrast. Tuleb olla ise võimalikult hoolas ja mitte lasta apsakaid sisse.
Autojuht peab tähelepanu pöörama järgmistele sõidumeerikute kasutamisega seotud nüanssidele, mis võivad lõppeda rahatrahviga:
- Käsitsikande tegemine juhikaardi sisestamisel tegemata (bürokraatlik). Kui juhikaart sisestatakse meerikusse, siis ta küsib, et kas soovid selle aja, mil kaart oli meerikust väljas, täita tegevustega? Sa pead alati sellest aru saama ja oskama kanded ära teha. Paraku vahest ikka juhtub, et autojuhil pole see tegevus õnnestunud, eriti siis, kui juht oli pikemal puhkusel. Ka siis tuleb käsitsikanne ära teha. Tähelepanelik tuleb olla just sellega, et pärast juhikaardi sisestamist ei viivitataks nuppude vajutamisega üle ühe minuti. Kui see juhtub, siis meerik arvab, et sa ei soovigi käsitsikannet teha ja jäteb selle tegevuse võimaluse vahele. Nii jääb andmete järjepidevusse auk sisse ja potentsiaalne trahv ongi soolas. Seda ei tohi lasta juhtuda. Muidu politsei arvab, et sa kas oled rumal inimene või siis hakkab kahtlustama, et sa sõitsid kogu see aeg kettaga, aga kettaid pole kaasas. Ja lõpeb lugu trahviga ja tundega, et maailm on hukas. Üks asi siiski veel. Alati ei ole kogu juhikaardi väljasoleku aeg ainult puhkeaeg, vaid seal võib olla osa sellest ka näiteks muu töö. Liikumine oma sõiduki juurde, mis ei asu tööandja tegevuskeskuses aga juhi kodus ei tohi käsitleda puhkeajana, vaid see tuleb sisestada muu töö või valmisolekuaja sümbolina. See aga eeldab juba natukene keerulisema käsitsikande tegemise oskust, mida õpime ametikoolitustel.
- Riigitähise sisestamine tegemata (bürokraatlik). Tööpäeva alguses ja lõpus tuleb meil ikka sisestada sõidumeerikusse riigitähis. See kipub vahest meelest ära minema, aga ei tohi. Ja kui lähebki meelest ära mõnikord, siis nüüd on kontrolliperiood 56 päeva ja tõenäosus, et selliseid unustamisi on selles ajaperioodis rohkem, on suur. Oluline on nii hommikul kui ka õhtul sisestada riigitähis ka SMART 2 sõidumeerikutesse. Hommikusi ja õhtusi kandeid ta automaatselt ära ei tee.
- Väljatrükk tegemata (bürokraatlik). Kõik, kes me transpordiga tegeleme, teame, et alati ei ole võimalik ettekirjutatud reeglite järgi logistikas hakkama saada, sest ootamatult tekkinud asjaolud pole seda võimaldanud. No näiteks pole parklas kohti, et puhkepausi hakata tegema või siis liiklus on ühtäkki nii aeglane, et sõiduaeg saab täis, kuid peatuda pole kusagil. Ja siis tekibki kõrvalekaldumine reeglist. Teame, et taolisel juhul on alati vaja esimeses peatuskohas teha juhikaard väljatrükk, millele kirjutada peale mis reeglit rikuti ja mis oli selle põhjuseks. Tee see väljatrükk alati ära ka kõige pisemate juhtumite korral. Hoia see korrektselt alles 56 päeva ja esita kontrolli ajal politseile. Kui rikkumine on, kuid väljatrükki pole, siis on raske sul ennast sõnadega kaitsta ja trahvisaamise tõenäosus on jälle suurem. Enneta.
- Tegevused ei vasta reaalsusele. No näiteks, kui sa tangid kütust, laed koormat peale või tegeled reisijatega või kui teed ükspuha, mis tööalast tegevust ja sinu sõidumeerik salvestab sellel ajal puhkeaega... Siis on samuti tegemist rikkumisega. Jaotusevedude või metsavedude autojuhil ei saa meerikus olla ainult sõit ja puhkeaeg. Eriti ohlik on aga olukord siis, kui sa näiteks politseikontrolli ajal annad oma juhikaardi politseile kontrollimiseks ja pärast tagasi meerikusse sisestades paned selle aja puhkeajaks (puhkus kuni praeguseni), ka siis on oht saada trahvi, sest juhikaardil sisestatud sümbol ei vasta tegelikule tegevusele.
Kokkuvõtteks
Kontrolliperiood teel pikeneb kaks korda: 28-lt päeval 56-le päevale. Mis on selle eesmärk? Kindlasti parema liiklusohutuse tagamine, mille varjus rullub lahti päriselu: autojuhtide jaoks tähendab see aga suuremat võimalust rohkem trahvi saada, sest 56-s päevas on apsakaid ikka rohkem sees kui 28-s päevas. Tark autojuht aga on täpselt kursis sellega, mis tema juhikaardil toimub, kas on kõrvalekaldumisi, kas on kogemata juhtunud apsakaid, kas kõik on nii nagu peab. Siis pole vaja muretseda, vaid saab tunda uhkust enda üle ja oma ameti üle, et järjekordne politseikontroll oli justkui eksam, mille läbisin jälle edukalt. See on motivatsioon.
Olge mõnusad!