Bussijuhi koolitajate koolitus Saksamaa tasemel

23.11.2019

Bussijuhi koolitajate koolitus Saksamaa tasemel

12-14. novembrini viibis Eestis Saksamaa koolitusekspert Christian Rennie, kes viis meie Autosert´i koolitajatele läbi bussijuhi koolituse. Õigupoolest bussijuhi koolitajate koolituse, inglise keeles Train to Trainer. Koolituse tellisime spetsiaalselt enda jaoks arvestades koolitajate ja klientide vajadusi. Autosert on eesmärgiks võtnud arendada Eestis jõudsalt edasi bussijuhtide koolitust. Ja mis kõige tähtsam on koolitamise juures – ikka see, kui pädevad on koolitajad ja kuidas nad teadmisi/oskusi edasi anda oskavad. Kuna Christian Rennie on meid juba aastal 2017 koos oma partneri Thomas Döhleriga Saksamaal koolitanud (koormate kinnitamine), siis saigi määravaks see, millise professionaalsuse ja innovatiivsete õppemeetoditega ta oma koolitusi teeb. Saame igast aspektist ise eeskuju võtta.

Bussijuhi koolitus on täiskasvanute koolitus

Kui koolitus algas, pani Christian Rennie meid sõna otseses mõttes kõiki tööle ehk aktiivselt õppima. Hakkasime õpetamist õppima. Läbi tegevuse ja kogemuse on uute asjade omandamine, arusaamine ja taipamine kõige efektiivsem.

Pildil: Christian Rennie (vasakul) Autosert koolitajaid koolitamas.

 

Pildil: Christian Rennie (vasakul) Autosert koolitajaid koolitamas.

Pildil: Christian Rennie (vasakul) Autosert koolitajaid koolitamas.

Kogu koolitust läbivaks märksõnaks oli „Its all about people“- „Kõik on seotud inimestega“. Nii bussijuht, reisijad kui ka koolitajad ja õppijad on kõik inimesed ja kogu süsteem tuleb üles ehitada inimesepõhiselt. Arvestada nendega. Eriti tuleb arvestada, et bussijuht on täiskasvanud inimene ja tema õpetamiseks tuleb osata kasutada täiskasvanutele mõeldud õppetehnikaid. Täiskasvanud inimesed tahavad ise oma saatust kontrollida. Nad tahavad olla kaasatud õppeprotsessi aktiivselt. Seetõttu on Christian Rennie poolt juhendamise – coachingu metoodika sobiv bussijuhtide ettevalmistamiseks professionaalseteks juhtideks ja klienditeenindajateks.

Igavate teoreetiliste loengute, kus kõige mõnusam osa koolitusest on hea uni, aeg on läbi!

Samamoodi nagu kutselistel autojuhtidel on kohustuslik iga 5 aasta järel läbida 35-tunnine täiendkoolitus, nii on ka ametikoolituse koolitajatel kohustus 5 aasta jooksul omandada uusi teadmisi.

Erinevad reisijate sihtgrupid

Bussijuhid veavad inimesi. Neid võib liigitada väga erinevalt. Meie koolitusel võtsime põhjalikumalt läbi sellised bussireisijate sihtgrupid nagu koolilapsed, vanurid ja liikumispuudega inimesed. Teadvustasime nendega seotud probleeme ja leidsime lahendusi.

Praktika käigus harjutasime nendega hakkamasaamist. Mõistsime, et oma koolitustel pole me siiani neid teemasid üldse niiviisi käsitlenud kui nüüd ja saime aru, et kaasates pikkade kogemustega bussijuhid aktiivselt õppeprotsessi on meil, koolitajatel, rohkem selline koolituse modereerimise roll. Tuleb ära kasutada juba seda olemasolevat kompetentsi, mis bussijuhtidel kogemuse varal olemas on. Tegelikult soovib iga bussijuht oma kogemusi jagada, kuid seda saab teha vägagi organiseeritult, et asi lihtsalt „laadaks“ kätte ära ei lähe. See meile meeldis.

Bussi rikked ja ohuolukorrad – ettevalmistus nendega silmitsi seismiseks

Üks põnevamaid teemasid oli bussiga seotud riketeks ja hädaolukordadeks valmistumine. Küsimus- kas bussijuht on valmis ootamatute olukordade puhul organiseeritult ja adekvaatselt tegutsema?

Koolitaja andis meile ette erinevad võimalikud ettetulevad stsenaariumid nagu mootoririke, suits mootoriruumist, hädaolukord tunnelis jne. Mängisime need situatsioonid grupitööna läbi ning järgmisel päeval tegime ka reaalsed katsed bussis. Siis selgus taipamine. Ilmselgelt selleks, et bussijuht käituks ootamatutes olukordades hästi, on vaja seda harjutada. See on fakt. Ebaõige käitumine kriitilistes situatsioonides võib põhjustada hoopis paanikat ja lisaõnnetusi. Seda saab juba koolituse ajal esile kutsuda. Näiteks panime oma bussi põlema 😊, imiteerides mootoriruumis tekkinud põlengut, mistõttu tuli bussisalongi suits. Seejärel peab järgnema bussijuhilt kaine mõistusega tegutsemine, et anda reisijatele info, juhatada nad turvalisse kohta, tähistada sündmuspaik ning teha konkreetne ja läbimõeldud hädaabikõne. Tuleb tunnistada, et see polegi nii lihtne. Ärevus, reisijates puhkev paanika, harukordne olukord – see kõik nõuab bussijuhilt teadlikku tegutsemist.

Mõistsime praktika käigus, et bussijuht on inimene, kes peab olema valmis kõigeks ja eduka tulemuse saavutamiseks peab tal olema eelnevalt läbimõeldud tegevusplaan. Selleks ongi koolitused olemas ja me saime palju uusi mõtteid, kuidas oma koolitusi kasulikumaks muuta.

Ecodriving, liiklusohutus, bussijuhi tervis

Kutselise autojuhi töökeskkond asub liikluses. Kõik mis liigub, seal võib midagi juhtuda. Liiklusohutus on bussijuhtidele väga oluline teema, sest bussis viibivad teised inimesed. Võtsime oma õppebussi ning läksime maanteele praktiseerima. Ühes liiklusohutusega praktiseerisime säästlikku sõitu ehk ecodrivingut.

Tegime ecodrivingu katse – kumb juhtimisstiil kulutab rohkem kütust: kas sujuv ja aeglane kiirendaja, keda meie koolituse ajal kutsusime inglise keeles „Angel“-ingel, või siis see, kes kiirendamise ajal gaasi julgelt põhja vajutab ehk „Devil“– kurat. Üks meie koolitaja oli roolis (Angel) ja teine täheldas vastavasse tabelisse üles erinevate kiirenduste kütuse kulu. Hiljem läks rooli teine (Devil) ja sama marsruuti läbides täheldati ülesse tema tulemused. Paljude jaoks tähendab säästlik sõidustiil eelkõige aeglasemat kiirendamist, kuid tegelikult selgus meie katsest, et oluliselt säästlikum oli „Devil“, kes surus gaasi kiirendamise ajal põhja ja kulutas vähem kütust. Koolitaja Christian Rennie sõnul on selle katse tulemus alati sama igal pool. Sellise avastuse saabki teha vaid reaalse katse käigus ja nagu Christian Rennie ütles – Ecodrivingut ei saa teha vaid klassiruumis.

Õppisime ka bussijuhi tervisega seonduvat. Tegime katseid joobeseisundi prillidega mõistmaks inimese ümbruskonna tajumist erinevate joobeseisundite ajal. Rääkisime puhkamisest, toitumisest töörežiimidest.

Suurepärane koolitus, mille tulemus jõuab Autoserti kaudu kõikideni

Autosert´i koolitajatele koolitus väga meeldis ja hea meelega hakkame tasapisi õpitut ka meie koolitustel rakendama. Saime palju uusi ideid, meetodeid, teadmisi ja oskusi, mis ongi ühe hea koolituse eesmärk. Võib öelada, et oleme varustatud uute ja võimsate koolitusrelvadega ja oskame neid kasutada! Ja lahingusse….

Nüüd, kus Autosert´il on ka oma uus õppebuss Scania Touring Higher, on uued koolitajate teadmised sinna juurde hädavajalikud. Tehnika areneb pidevalt, samuti peab arenema ka koolitaja kui inimene – „Its all about people!“. 😊

Bussijuhtide koolitajate koolitusel osalesid (pildil vasakult): Janek Tarre, Lenno Põder, Silver Varendi, Paavo Tiitson, Vitali Nester, Sergei Mihhailov, Enn Edussaar ja Vladimir Sillaste.

Vaata koolituse fotosid meie Facebooki albumist…

Autosert arendab pidevalt oma koolitajate teadmisi. Kevadel 2020 on Saksamaalt taas koolitajad siia tulemas ja siis teeme ühe vägeva koormate kinnitamise koolituse.

Teretulemast Autoserti koolitusele!